Spring naar content

Meten van cliëntervaringen

Alle net bevallen ouders ontvangen een PREM vragenlijst. PREM staat voor de Engelse term Patient Reported Experience Measure. Met deze vragenlijst verzamelen we de meningen over alle zorgverleners die cliënten ontmoeten tijdens de zwangerschap, de geboorte van het kind en de korte periode daarna. Het is een vragenlijst met 14 vragen. Je krijgt de vragenlijst via je zorgverlener, dit is meestal de verloskundige. Al in het begin van de zwangerschap wordt er verteld dat je na de bevalling deze PREM vragenlijst krijgt ongeveer 6 weken na je bevalling. Je kunt de vragenlijst anoniem invullen. Wil je niet meewerken, dan kun je dat aangeven.

Over de PREM vragenlijst

De landelijke organisaties van geboortezorgverleners hebben met elkaar afgesproken om met deze vragenlijst ervaringen van cliënten te meten. Deze lijst met 14 vragen hebben ze samen ontwikkeld. En elke kraamvrouw krijgt deze vragenlijst aangeboden. Er staan vragen over jouw ervaring met de zorg en de zorgverlening van elke organisatie waar je mee te maken hebt gehad tijdens je zwangerschap: de verloskundigenpraktijk, het ziekenhuis en de kraamzorgorganisatie.

De vragen beantwoord je aan de hand van een eenvoudige 10 puntschaal met smileys. Ook vragen we naar verbeterpunten en complimenten. En we vragen naar wat algemene informatie zoals je geslacht, leeftijd en plaats van bevalling.

Hoe werkt het meten van cliëntervaringen met de PREM geboortezorg?

  • De verloskundige (meestal) vertelt je over de PREM en dat je e-mailadres hiervoor wordt gebruikt. Als je dat niet wil, kun je dat aangeven. Dan word je niet uitgenodigd om de vragenlijst in te vullen. 
  • De verloskundige geeft je emailadres door als je bent bevallen aan de organisatie die de vragenlijsten verstuurt.
  • Je ontvangt vervolgens automatisch een e-mail met uitleg en een link naar de PREM vragenlijst. Deze mail ontvang je tussen de 2 en 8 weken na de bevalling. 

Wat gebeurt er met de resultaten? 

De ingevulde PREM vragenlijsten worden door verschillende organisaties gebruikt: 

  • De organisaties van wie jij de zorg hebt ontvangen krijgen de landelijke resultaten en de uitkomsten van de vragenlijsten van hun eigen cliënten. Deze gegevens zijn altijd anoniem. Er worden dus geen namen doorgegeven alleen de antwoorden. De zorgverleners gebruiken deze informatie om de kwaliteit van de geboortezorg te verbeteren. Door de PREM vragenlijst in te vullen help je mee de kwaliteit van de geboortezorg te verbeteren.
  • Alle ingevulde PREM vragenlijsten worden op een veilige manier verzameld door een onafhankelijk onderzoeksbureau (Perined). Zij deelt vervolgens de anonieme gegevens met verschillende landelijke partijen die deze gegevens bijvoorbeeld gebruiken voor het verbeteren van de kwaliteit van de geboortezorg. Ook deelt het onafhankelijke onderzoeksbureau de anonieme gegevens met de landelijke openbare database. De antwoorden op de open vragen worden niet gedeeld met de landelijke openbare database. 

Bekijk ook

Betrouwbare informatie

Op internet is veel informatie te vinden. En sites waar vrouwen hun ervaringen en informatie delen. Maar welke informatie is betrouwbaar? Waar kun je op letten?

Privacy

Wat gebeurt er met jouw persoonlijke gegevens als je zwanger? Niemand mag zomaar jouw persoonlijke gegevens gebruiken.

Over geboortezorg

Heb je een kinderwens? Verwacht je een baby? Dan wil je een goede start voor je baby en voor je gezin.