Meten van cliëntervaringen
Alle net bevallen ouders ontvangen een PREM vragenlijst. PREM staat voor de Engelse term Patient Reported Experience Measure. Met deze vragenlijst verzamelen we de meningen over alle zorgverleners die cliënten ontmoeten tijdens de zwangerschap, de geboorte van het kind en de korte periode daarna. Het is een vragenlijst met 14 vragen. Je krijgt de vragenlijst via je zorgverlener, dit is meestal de verloskundige. Al in het begin van de zwangerschap wordt er verteld dat je na de bevalling deze PREM vragenlijst krijgt ongeveer 6 weken na je bevalling. Je kunt de vragenlijst anoniem invullen. Wil je niet meewerken, dan kun je dat aangeven.
Over de PREM vragenlijst
De landelijke organisaties van geboortezorgverleners hebben met elkaar afgesproken om met deze vragenlijst ervaringen van cliënten te meten. Deze lijst met 14 vragen hebben ze samen ontwikkeld. En elke kraamvrouw krijgt deze vragenlijst aangeboden. Er staan vragen over jouw ervaring met de zorg en de zorgverlening van elke organisatie waar je mee te maken hebt gehad tijdens je zwangerschap: de verloskundigenpraktijk, het ziekenhuis en de kraamzorgorganisatie.
De vragen beantwoord je aan de hand van een eenvoudige 10 puntschaal met smileys. Ook vragen we naar verbeterpunten en complimenten. En we vragen naar wat algemene informatie zoals je geslacht, leeftijd en plaats van bevalling.
Hoe werkt het meten van cliëntervaringen met de PREM geboortezorg?
Wat gebeurt er met de resultaten?
De ingevulde PREM vragenlijsten worden door verschillende organisaties gebruikt: