Je kunt bespreken hoe je je voelt

Hoe voel je je? Heb je klachten? Schrijf dat van tevoren op papier, bijvoorbeeld met deze checklist:

  • Waar heb ik last van, en wat gaat juist beter dan bij de vorige afspraak?
  • Sinds wanneer?
  • Wanneer is de klacht erger? Wanneer is de klacht minder erg?
  • Wat denk ik zelf dat het is?
  • Wat verwacht ik van de zorgverlener?

Je kunt je vragen en wensen bespreken

Het is belangrijk om je vragen en wensen met je zorgverlener te bespreken. Zo kan de zorgverlener de zorg geven die bij jou past.

  • Welke wensen heb ik?
  • Wat wil ik wel? En wat wil ik zeker niet?

Je kunt je vragen van tevoren opschrijven. Je kunt ook iemand meenemen naar de afspraak. Bijvoorbeeld je partner, familie of een goede vriendin. Twee horen meer dan een. En je kunt na afloop napraten.

Je kunt je zorgen bespreken

Heb je geen vraag, maar maak je je zorgen? Ook dan is het belangrijk dat je daar met de zorgverlener over praat.

Weet aan wie je wat kunt vragen

Het is belangrijk dat je weet aan wie je je vragen kunt stellen. En wie je moet bellen in een noodsituatie. Je krijgt deze informatie van je coördinerend zorgverlener. Vraag ernaar, als je deze informatie nog niet hebt.

Checklist

Is alles aan bod gekomen in het gesprek met je zorgverlener?

  • Heb je alle informatie begrepen?
  • Zijn keuzes duidelijk, en zijn van elke keuze de voordelen en nadelen duidelijk?
  • Heb je de adviezen begrepen?
  • Kun je de adviezen toepassen?
  • Zijn afspraken gemaakt over het vervolg?
  • Heb je alles gevraagd wat je wilt weten?

Zijn al je zorgen en twijfels besproken?

Laatst herzien op 26 januari 2018