Hier lees je wat je kunt doen om gezond te blijven als je zwanger bent. En wat je kunt doen bij klachten die vaak voorkomen. Ook lees je welke regels er zijn als je werkt tijdens je zwangerschap. De onderwerpen staan op alfabetische volgorde.

 

Heb je vragen over je gezondheid? Stel ze aan je verloskundige of gynaecoloog. Hier lees je bij welke alarmsignalen je meteen contact moet opnemen met je verloskundige of gynaecoloog.

Alles | A B D E F H J K M P R S V W Z
Er staan 2 namen op deze lijst die beginnen met P.
Pijn in je rug of bekken
Je kunt pijn in je rug of je bekken krijgen. Zitten, staan of lopen gaan dan minder goed. Praat erover met je verloskundige of gynaecoloog. Zij kan je helpen met een goede houding. Bewegen kan helpen tegen de pijn. Ook deze tips kunnen helpen:

  • Wil je iets oprapen? Of moet je iets optillen? Buig dan door je knieën. En buk niet.
  • Zit je op een stoel of een bank? Zorg dan dat het onderste deel van je rug steun heeft.
  • Als je wilt rusten en je hebt bekkenpijn dan is liggen het beste.
  • Heb je pijn in je bekken en wil je rusten? Dan kun je het beste gaan liggen.
  • Kun je moeilijk opstaan uit bed? Draai dan eerst op je zij. En druk daarna met je armen je bovenlichaam omhoog tot je zit en laat je benen over de rand van je bed hangen. Sta op met beide voeten op de grond.

Let op! Een bekkenfysiotherapeut kan je behandelen voor pijn in je rug of bekken. Hoe eerder de behandeling begint, hoe meer kans dat je rug en bekken herstellen. Meer informatie op www.bekkenfysiotherapie.nl

Plassen
Als je zwanger bent, moet je vaker plassen dan anders. Dat komt doordat je baarmoeder groter wordt en tegen je blaas drukt. Moet je erg vaak plassen? Dan kun je een blaasontsteking hebben. Als dat zo is, heb je vaak een branderig gevoel of pijn als je plast. Breng dan nog dezelfde dag een potje met je plas naar je huisarts. De huisarts onderzoekt dan of je blaasontsteking hebt. Als dat zo is, krijg je medicijnen.
In de zwangerschap kun je soms zomaar kleine beetjes plas verliezen. Bijvoorbeeld als je aandrang voelt en je bent op weg naar de wc. Of als je bukt, lacht, niest of hoest. We noemen dit urineverlies. Bijna 1 op de 3 vrouwen krijgt hier last van in de zwangerschap. Met maandverband of inlegkruisje kun je de druppels urine opvangen. Om dit urineverlies tegen te gaan en te voorkomen dat het erger wordt, kun je bekkenbodemoefeningen doen. Je bekkenbodemspieren zijn de spieren die zorgen dat je plas en poep kunt ophouden. Vraag je verloskundige of gynaecoloog om advies.
Meestal gaat urineverlies een half jaar na de bevalling over. Om te zorgen dat het sneller overgaat kun je de bekkenbodem trainen. Een bekkenfysiotherapeut kan je daarbij helpen. Meer informatie op www.bekkenfysiotherapie.nl
Laatst herzien op 4 oktober 2021