Hier lees je wat je kunt doen om gezond te blijven als je zwanger bent. En wat je kunt doen bij klachten die vaak voorkomen. Ook lees je welke regels er zijn als je werkt tijdens je zwangerschap. De onderwerpen staan op alfabetische volgorde.

 

Heb je vragen over je gezondheid? Stel ze aan je verloskundige of gynaecoloog. Hier lees je bij welke alarmsignalen je meteen contact moet opnemen met je verloskundige of gynaecoloog.

Alles | A B D E F H J K M P R S V W Z
Er staan 6 namen op deze lijst die beginnen met V.
Vakanties en verre reizen
Wil je met vakantie? Of ga je op een verre reis? Bespreek dat dan met je verloskundige of gynaecoloog. Wil je op vakantie naar een ver land? Maak dan een afspraak met je huisarts of de GGD. Doe dit 6 tot 8 weken voordat je gaat. Je krijgt dan advies wat je wel en niet kunt doen in dat land. En als dat nodig is, krijg je ook vaccinaties. Vertel je huisarts en de GGD dat je zwanger bent.

Meer informatie:
www.lcr.nl
www.ggdreisvaccinaties.nl/aandachtspunten/zwangerschap-en-reizen

Als je zwanger bent, kun je gewoon vliegen met een vliegtuig. Maar vliegmaatschappijen nemen vaak geen vrouwen mee die langer dan 32 tot 34 weken zwanger zijn. Want ze willen niet dat je in de lucht gaat bevallen.

Verstopping of moeilijk poepen
Sommige vrouwen kunnen minder goed poepen als ze zwanger zijn. Ook kan je poep harder worden. Dat komt doordat je darmen wat trager werken tijdens de zwangerschap. Wat kun je doen om te zorgen dat je gemakkelijker kunt poepen?
  • Stel naar de wc gaan niet uit: als je wacht, wordt je poep harder.
  • Eet veel (rauwe) groente, fruit, volkorenbrood, volkorenpasta en zemelen.
  • Drink genoeg: iedere dag zo’n 2 liter.
  • Heb je pijn in je bekken en wil je rusten? Dan kun je het beste gaan liggen.
  • Zorg dat je genoeg beweegt, bijvoorbeeld door te wandelen of te fietsen.

  • Vitamine D
    Je lichaam heeft vitamine D nodig. In je eten zit vitamine D. Bijvoorbeeld in vette vis zoals zalm of haring, in margarine, vlees en eieren. Maar hier zit minder in dan je lichaam nodig heeft. Je lichaam maakt ook zelf vitamine D als je buiten in daglicht bent. Daarom is het belangrijk elke dag naar buiten te gaan.

    Als je zwanger bent, heb je meer vitamine D nodig dan anders. Slik daarom tijdens de hele zwangerschap 10 microgram vitamine D per dag. Het is extra belangrijk om elke dag een vitamine D-pil te nemen als:
    • je iedere dag minder dan een half uur buiten in de zon bent;
    • je vaak een sluier of hoofddoek om hebt;
    • er geen zonlicht op je huid komt. Bijvoorbeeld omdat je make-up gebruikt die je huid beschermt tegen de zon;
    • je een donkere huid hebt.
    Je kunt de pillen kopen bij de supermarkt, de drogist of de apotheek. Neem niet meer dan 10 microgram per dag, behalve als dat moet van je (huis)arts.

    Vitaminepillen
    Eet je gezond en veel verschillende dingen? Dan heb je geen vitaminepillen nodig. Wil je toch vitaminepillen nemen? Neem dan multivitaminepillen speciaal voor zwangere vrouwen. Want in deze pillen zit minder vitamine A. Te veel vitamine A is slecht voor je baby. Zit in deze multivitaminepillen ook vitamine D? Dan hoef je geen andere pillen met vitamine D te nemen.

    Vocht uit je vagina
    Als je zwanger bent, komt er vaak meer vocht uit je vagina (afscheiding). Dat is normaal. Heeft het vocht een vreemde kleur? Of ruikt het vocht vreemd? Heb je jeuk, pijn of een branderig gevoel? Bespreek dit dan met je verloskundige of gynaecoloog. Want misschien heb je dan een infectie. Als dat zo is, kun je medicijnen krijgen.

    Vocht vasthouden
    Als je zwanger bent, blijft er meer vocht in je lichaam. Sommige vrouwen krijgen daarvan dikke voeten en enkels. Dit kan erger worden als het warm weer is of als je weinig beweegt. Zorg er daarom voor dat je genoeg beweegt, bijvoorbeeld door te wandelen of te fietsen. Ga je zitten of liggen? Neem dan een krukje, een stoel of een kussen om je benen hoog te houden.
    Laatst herzien op 4 oktober 2021