Tijdens de zwangerschap is je gezondheid nog belangrijker dan anders. Om te beginnen heeft je gezondheid ook invloed op de gezondheid van je kind. Bovendien verandert er veel aan je lichaam. Dat hoort bij de zwangerschap, maar kan bij veel vrouwen voor klachten zorgen en roept soms vragen op.
Je leest hier je over veel voorkomende klachten. Ook vind je hier adviezen voor een gezonde zwangerschap. Heb je vragen over je gezondheid? Stel ze aan je verloskundige of gynaecoloog. Hier lees je bij welke alarmsignalen je meteen contact moet opnemen met je verloskundige of gynaecoloog.

Alles | A B D E F H J K M P R S V W Z
Er staan 2 namen op deze lijst die beginnen met R.
Roken
Roken tijdens de zwangerschap is schadelijk voor de moeder en de baby. Stop daarom met roken. Dat advies geldt ook voor je partner.

  • Roken en meeroken zijn schadelijk voor het (ongeboren) kind.
  • Roken geeft meer kans op een miskraam, buitenbaarmoederlijke zwangerschap en loslating van de placenta.
  • Bij de baby is er kans op afwijkingen, een te laag geboortegewicht of te vroeg geboren worden. Baby’s die te vroeg of te licht worden geboren hebben een grotere kans op (ernstige) problemen tijdens en na de geboorte. Een te laag geboortegewicht vergroot ook de kans op ziekten op latere leeftijd, zoals hart- en vaatziekten, suikerziekte en ernstig overgewicht.
  • Na de geboorte geeft roken in de buurt van het kind meer kans op wiegendood. Opgroeien in een omgeving waarin gerookt wordt geeft ook meer kans op bijvoorbeeld astma of andere longziektes.
Bij het stoppen met roken kun je hulp vragen bij je verloskundige of (huis)arts.

Meer informatie:
www.rokeninfo.nl
www.rijksoverheid.nl (zoektermen ‘zwanger roken’).

Rugpijn of bekkenpijn
Tijdens je zwangerschap kun je rugklachten of pijn in het bekken krijgen. Een goede houding kan de klachten verminderen. Heb je er last van? Neem dan contact op met je verloskundige of gynaecoloog. Bewegen is goed. Enkele tips:

  • Buig je knieën als je bukt of tilt.
  • Geef je onderrug voldoende steun bij het zitten.
  • Heb je moeite met opstaan uit bed? Draai dan eerst op je zij. Druk daarna je bovenlichaam zijwaarts omhoog.
Laatst herzien op 26 augustus 2019